Jämsän 1918 punaisten joukkohaudalla on muistomerkki, joka lienee pystytetyn 1946. Onko tarkempaa tietoa pystytys-/paljastuspäivästä ja muistomerkin tekijästä?

Kysytty

Jämsän 1918 punaisten joukkohaudalla on muistomerkki, joka lienee pystytetyn 1946. Onko tarkempaa tietoa pystytys-/paljastuspäivästä ja muistomerkin tekijästä?

Vastaus

Vastattu

Pertti Gylldenin kirjassa 100 vuotta Ylä-Kelhältä Ahjonsaliin kerrotaan s. 249 (lähteenä Sos.dem kunnallisjärjestön vuosikertomus vuodelta 1941), että Valfrid Eskolan aloitteesta Jämsän kunnanvaltuusto päätti rahoittaa 10 000 markalla muistomerkin vuonna 1918 surmattujen haudalle. Muistomerkki pystytettiin kesäkuussa 1941. Seurakunta lupasi pitää sen kunnossa ilman maksua.

Kotiseutuneuvos Hannu Ahlstedtin tietojen mukaan kivi tilattiin paikallisesta Sulho Wällärin kiviveistämöstä.