Otsikko
Nimi Aili, sen historiaa?

Kysytty

Nimi Aili, sen historiaa?

Vastaus

Vastattu

Wikipedia kertoo nimestä Aili:"Aili on alkujaan saamelainen naisen etunimi. Saamelaisilla sen tiedetään esiintyneen jo 1600-luvulla, ja suomalaisten keskuudessa se yleistyi 1800-luvun lopulla. Nykyään nimi on yleinen myös Virossa. Saamelaisilla nimi esiintyy myös muodossa Áile, ja muuallekin on levinnyt myös nimen inarinsaamelainen muunnelma Aila.

Nimi Aili oli vuoden 2019 loppuun mennessä annettu 32 653 naiselle, joista suurin osa on syntynyt 1900-luvun alkupuoliskolla. Almanakassa nimi on ollut vuodesta 1908 lähtien, ja nimipäivä on 17. syyskuuta." Linkki Wikipediaan.

Sivusto nimipäivät.fi kertoo:"

Aili on saamelainen nimi, jota on Suomessa esiintynyt jo 1600- ja 1700-luvuilla. Nimen suosiota ovat kasvattaneet Matti Kurikan näytelmä ”Aili” (1887) ja Maila Talvion ”Aili”-romaani (1897).

Nimen Aili anagrammeja ovat Liia, Ilia, Ilai ja Iila." Linkki sivustolle

Myös nimi-kirjoissa on tietoa Ailista. Anne Saarikallen ja Johanna Suomalaisen kirja Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön kertoo nimestä näin:"Aili on vanha lappalaisperäinen naisennimi, jota esiintyi Suomessa jo 1600-luvulla. Vanhoissa asiakirjoissa se on tavattu myös kirjoitusasussa Ailitza." Gummerus 2007 ISBN 978-951-20-7143-2