Mikähän mahtaa olla nimen Tami alkuperä ja historia?

Kysytty

Mikähän mahtaa olla nimen Tami alkuperä ja historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ortodoksisen kalenterin mukaan Tami on lyhentymä nimestä Damianos, jonka pohjana on hedelmällisyyden ja synnyttämisen jumalatar Damian. Taustalla on myös mahdollisesti kreikan verbi, jonka merkitys on kesyttää.

Kustaa Vilkunan mukaan Tami on muunnos Aatami nimestä. Englantilaisella kielialueella Tami on yksi kirjoitusmuoto naisennimelle Tammy, joka taas on hellittelymuoto tam-alkuisista nimistä kuten Tamara. Suomessakin Tami on käytössä myös tyttöjen nimenä.

Ensimmäiset Tamit ilmestyivät katukuvaan Suomessa 1970-luvulla, ja vuoteen 2006 mennessä nimi löytyi 90 pojalta, näistä suurin osa on syntynyt 2000-luvulla. Tunnettuja Tameja muun muassa Tami Tamminen sekä Tami Kiuru.

8 ääntä

Kommentit

"Tunnettuja Tameja muun muassa Tami Tamminen sekä Tami Kiuru"

En kyllä tiedä muita Tami Tammisis kuin entisen jääkiekkoilija ja valmentaja Manu Juhani Tammisen. Hänen lempinimensä "Tami" juontuu siis sukunimestä Tamminen, eikä liity sen enempää Aatamiin kuin hedelmällisyyden jumalattareenkaan. Onpahan vaan mukavan alkusointuinen ja rytmikäs sukunimeen yhdistettynä.