Haluaisin tietää Karjalasta summan kylästä sukunimellä SOKURA, mistä se polveutuu

Kysytty

Haluaisin tietää Karjalasta summan kylästä sukunimellä
SOKURA, mistä se polveutuu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esittämääsi kysymykseen löytyy Kysy kirjastonhoitajalta -arkistosta seuraava vastaus:

Sukunimi Sokura on eteläkarjalainen nimi. Kirjallisissa dokumenteissa on merkintöjä tämännimisistä 1500-luvulta. Luumäellä Sokura on myös kylännimi. Antreassa taas on Sokuranmaa-niminen kylä. Nimi Sokura voisi olla samaa perua kuin nimi Sokka, jonka arvellaan olevan peräisin venäläisestä ristimänimestä Sofon.

Lähde: Mikkonen, Pirjo : Sukunimet (Otava 2000)