Sukunimi Torvinen, missä ja miksi? Ja myös sukunimi Rahomäki?

Kysytty

Sukunimi Torvinen, missä ja miksi? Ja myös sukunimi Rahomäki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet (2000) ja Uusi suomalainen nimikirja (1988) kertovat, että nimestä Torvinen on 1500- ja 1600-luvulta lähtien runsaasti mainintoja Karjalasta, Savosta, Kainuusta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Peräpohjolasta. Satakuntaan ja Hämeeseen on nimeä sittemmin levittänyt 1940-luvulta alkaen sotien jälkeinen siirtolaisuus. Torvisen alkuperä lienee Torvi-nimessä, joka on ollut useimmiten peräisin lisänimestä, jota on voitu käyttää esim. torventekijästä tai soittajasta. Saattaisi olla palautettavissa myös skandinaavisiin miehennimiin Thorfast tai Thorwidh.
Nimeä Rahomäki ei kyseisistä teoksista löydy, mutta nimien Raho, Rahola, Rahonen kohdalla kehotetaan katsomaan nimeä Rahunen. Nimestä on 1500-luvun puolivälistä paljon mainintoja Pellosniemen, Rantasalmen, Tavinsalmen ja Vesulahden senaikaisista suurpitäjistä. Jaakkimassa mainitaan Rahoila kylännimenä 1589. Pohjois-Karjalassa Rahusia tiedetään asuneen 1600-luvulta lähtien. Lännessä Pirkkalassa mainitaan Markus Rahoij 1546 sekä kylännimi Rahoilaby 1571 (nyk. Tamperetta). Mainintoja on myös Eurasta ja Ilmajoelta. Tampereen seudulla on säilynyt sukunimenä Rahola.