Otsikko
Mistä sukunimi Maskulin on lähtöisin?

Kysytty

Mistä sukunimi Maskulin on lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1780-luvulla syntynyt tai elänyt Naantalin porvari Henrik Maskulin oli jonkun Naantalin Leinbergin suvun tyttären puoliso, käy ilmi Suomen aatelittomia sukuja -teoksen sivulta 779. Teoksen tarkka nimi on:
Sukukirja I osa [Aeimelaeus-Lithovius]: Suomen aatelittomia sukuja. Toim. Axel Bergholm.

Naantalin matkailu Oy:n sivuilla nimi mainitaan historiallisen kävelykierroksen yhteydessä:
"Opastetulla kävelykierroksella kuullaan Naantalin vanhan kaupungin talojen kertomia tarinoita Maskuliinskasta Otto Flemingiin."
http://www.naantalinmatkailu.fi/ryhmat-24_karvareita_ja_porvareita

Ilmeisesti siis Naantalista löytyy myös Maskulinin talo.

Nimi Maskulin on nyky-Suomessa hyvin harvinainen. Nykyisenä sukunimenä se on vain kuudellakymmenellä henkilöllä, entisenä sukunimenä seitsemällätoista ja kahdellakymmenelläseitsemällä kuolleella (Väestörekisterikeskus 8.7.2013).

Maskulin voisi olla sukua muille samanalkuisille nimille: Masku, Maskula, Maskulainen. Nämä ovat vieläkin harvinaisempia. Olisiko nimi ehkä lähtöisin Maskun kunnan alueelta? Nämä ovat omia päätelmiäni, joilla ei ole asiantuntijatukea. Toisaalta Henrik Maskulin oli Naantalin porvareita, ja Masku on aivan siinä lähellä.

Sukututkijat ovat usein perehtyneet myös nimiin ja niiden alkuperään, samoin kieltentutkijat. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (Kotus) ja sen kirjasto on keskeinen tietolähde nimistö- ja nimiasioissa.

4 ääntä

Kommentit

Maskulin-suvulla ei vaikuta olevan sukuseuraa, josta asiaa voisi selvittää. Netin perusteella näyttäisi, että suvulla on jokin yhtymäkohta Sarparantoihin - ehkäpä apua löytyisi sieltä. Varhaisin maininta suvusta Hiskissä, Suomen Sukututkimusseuran nettihakuohjelmassa, on 1.12.1773 syntynyt Daniel M., porvari Mats Maskulinin poika.

Tätä varhaisempia tietoja löytynee maakunta-arkistosta, joka tässä tapauksessa on Turussa. Mikrofilmattua aineistoa voi tarkastella muissakin arkistoissa. Hiskistä löytyy merkintöjä Maskulinin suvusta mm. Helsingistä, Liedosta, Mynämäeltä, Nouysuaisista, Raisiosta ja Turusta. Nimi voisi todellakin merkitä, että ao. on kotoisin Maskusta, joka on myöhäisestä perustamisvuodestaan huolimatta ollut olemassa jo 1200-luvulla. Maskulla ja Merimaskulla on ollut keskiajalla seurakunnallinen yhteys, vaikka Merimasku kuuluukin nykyään Naantaliin.