SUKUNIMEN HAKKARAINEN ALKUPERÄ

Kysytty

SUKUNIMEN HAKKARAINEN ALKUPERÄ

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimelle Hakkarainen on esitetty kaksi selitystä. Ensimmäisen mukaan se johtuisi kivenhakkaajan ammattinimityksestä hakkari, toisen mukaan etenkin Tornionjokilaaksossa nimi juontuisi skandinaavisesta Haakon nimestä. Tarkemmin asiasta teoksessa Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava, 2000)

10 ääntä

Kommentit

Vai vielä Haakonista :)

Kaikkea nuo ruotsittajat viitsivät keksiä. Osattiinkohan me suomalaiset edes puhua ennen kuin päästiin lainaamaan kaikki sanat ruotsalaisilta.

Tornionjokilaaksossa olevat Hakkaraiset ovat myöhemmin Hakkaraisen nimen ottaneita ja siten eivät samaa kantaa kuin muut. Heidän osalleen voi tuo Haakon -selitys olla vaikka oikea.
Muut Hakkaraiset ovat todennäköisesti yhteistä sukujuurta ja nimen alkuperä juontuu kiven hakkaajista. Esiintyi varhaisissa muodoissa mm. Kiffuihakkari.