Mitkä ovat Suomen kymmenen vanhinta yhä toimivaa julkista kirjastoa? Haluaisin tietää kirjastojen nimen, paikkakunnan ja perustamisvuoden.

Kysytty

Mitkä ovat Suomen kymmenen vanhinta yhä toimivaa julkista kirjastoa? Haluaisin tietää kirjastojen nimen, paikkakunnan ja perustamisvuoden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainaan aluksi sanoja Heikki Ylikankaan puheesta: "Suomen kirjastolaitos sai alkunsa Vaasassa 1794". Hän mainitsee puheessaan, että Vaasan jälkeen seuraavina tulivat Turku, Kokkola ja Tornio. Puhe sisältyy allamainittuun Sukkula-sivustoon.

Haluamasi listan laatiminen ei ole tässä ajassa mahdollista, mutta mm. seuraavista lähteistä löytyy tietoa aiheesta:

Sukkula, Suomen yleisten kirjastojen historiaa verkossa: http://lipas.uwasa.fi/~sukkula/kirjastohistoria.php3

Ilkka Mäkinen "Nödvändighet af lainakirjasto" : modernin lukuhalun tulo Suomeen ja lukemisen instituutiot

Marjaana Karjalainen: Kansankirjastojen kehitys Suomessa vuosina 1802-1906
Kirja on myös Hauhon kirjastossa.