Kun on varaamassa kirjaa, mistä näkee, onko se lasten vai aikuisten kirja?

Kysytty

Kun on varaamassa kirjaa, mistä näkee, onko se lasten vai aikuisten kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos vaikka katsot teoksen Noonan,Rosland:Rakkaustesti tietoja, huomaat nideluokka-kohdasta sen olevan usein kohdassa NUORET tai NUORET AIKUISET. Lisäksi alhaalla on kohdassa Asiasana mainittu myös "nuortenkirjallisuus". ja "tyttökirjat". Nuorten kirjat ovat usein lastenosaston yhteydessä yleisissä kirjastoissa. Selkeämpi esimerkki on vaikkapa Brunhoff, Jean de: Babar.2. Siinä on osasto-kohdassa aina merkintä "las" joka tarkoittaa lastenosastoa ja lisäksi asiasanoissa on alhaalla "lastenkirjallisuus".

Näin ollen lastenosastolla olevan kirjan löytää joko osasto-merkinnän, nideluokka-merkinnän tai asiasanojen perusteella.

Vastaavasti aikuisten osaston kaunokirjallinen teos Brown, Dan: Da Vinci -koodin osasto on aik, siis aikuistenosasto, nideluokka on joko jännitys tai ei mitään lisämerkintää ja asiasana jännityskirjallisuus paljastaa teoksen kuuluvan aikuisten osastolle.

Kaiken kaikkiaan on merkinnöistä ehkä vähän helpompaa huomata jonkun teoksen kuuluvan lastenosastolle kuin että se on aikuistenosastolla.