Mitkä nykyuskonnot selkeimmin pitävät sisällään osia uskomuksista joilla egyptin eri hallitsijat ja "papit" manipuloivat väestöä?

Kysytty

Mitkä nykyuskonnot selkeimmin pitävät sisällään osia uskomuksista joilla egyptin eri hallitsijat ja "papit" manipuloivat väestöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muinaiset egyptiläiset elivät polyteistisessä maailmassa. Pääjumalien (esimerkiksi Osiris, Horus, Ra) lisäksi oli lukuisia muita jumaluuksia. Monesti jumalat olivat eläinhahmoisia, kuten Memfisin Apis-sonni tai krokotiilinhahmoinen Sobek. Uskonto oli egyptiläisen elämässä aivan keskeisessä asemassa; uskonto kietoutui perustavalla tavalla kaikkiin ihmiselämän ulottuvuuksiin.

Muinaisessa Egyptissä farao oli yksinvaltias. Hän oli etupäässä uskonnollinen johtaja, haukkahahmoisen Horus-jumalan inkarnaatio, joka piti yllä oikeaa maailmanjärjestystä (maʽat) kaaoksen voimia vastaan. On muistettava, että Egyptin dynastinenkin kausi kesti liki tuhansia vuosia, joten uskonnolliset käsitykset ja tavat muuttuivat tänä aikana.

Tämän vastauksen puitteissa on mahdotonta luoda kattavaa silmäystä niin laajaan aiheeseen kuin muinaisen Egyptin uskontoon. Suosittelen tutustumaan esimerkiksi näihin teoksiin:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1299938?lang=fin

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2429862?lang=fin

Vaikka muinainen Egypti oli yksi maailman varhaisimmista korkeakulttuureista, on vaikea tarkasti hahmotella egyptiläisen uskonnon vaikutusta muihin uskontoihin. Esimerkiksi vuodenkiertoon, pahuuden ongelmaan sekä syntymään ja kuolemaan liittyvät seikat ovat lopulta yleisinhimillisiä teemoja, joihin uskonnot yleensä ottavat kantaa. Joku voisi nähdä yhtäläisyyksiä egyptiläisessä Osiris-myytissä ja siinä, mitä pääsiäisenä tapahtui kristinuskon mukaan. Joku taas voisi nähdä yhtäläisyyksiä Isis-jumalattaren ja Neitsyt Marian palvonnan välillä. Mutta mitään suoraa, tiedeyhteisön hyväksymää yhteyttä näidenkään esimerkkien välillä ei ole.