Haluaisimme antaa pojalle nimen Ivan. Mistä se tulee ja mitä se merkitsee?

Kysytty

Haluaisimme antaa pojalle nimen Ivan. Mistä se tulee ja mitä se merkitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan (2004) mukaan Ivan on Johannes-nimen venäjänkielinen muoto.

Johannes on vuorostaan kristikunnan yleisimpiä nimiä ja se merkitsee heprean kielellä "Jahve on osoittanut armon" tai "Jumala on armollinen". Johannes tunnetaan myös kristillisessä perinteessä Kristuksen edeltäjän, Johannes Kastajan nimenä.

Nimen Johannes alkuperää on selvitetty Kysy kirjastonhoitajalta -palstalla jo aiemmin esimerkiksi täällä: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=cd8f…

Voit etsiä lisätietoa Ivanista ja muista etunimistä esimerkiksi seuraavista teoksista:

Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. (3. tark. p. 2004)
Lempiäinen, Pentti: Nimipäiväsanat. Mitä nimet kertovat. (4. uud. p. 1994)
Vilkuna, Kustaa: Etunimet. (4. uud. laitos 2005)

Voit tarkistaa kyseisten teosten saatavuuden Turun kaupunginkirjaston toimipisteistä kirjaston Aino-aineistotietokannasta http://www.turku.fi/aino