Milloin Minja voi viettää nimipäiväänsä? Löytyykö esim. ruotsinkielisestä tai ortodoksisesta kalenterista?

Kysytty

Milloin Minja voi viettää nimipäiväänsä? Löytyykö esim. ruotsinkielisestä tai ortodoksisesta kalenterista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Riihosen kirjassa Mikä lapselle nimeksi? T 1992 sanotaan Minjan kohdalla seuraavaa: Samantyylinen nimi kuin esim. Sonja, Renja. Voi olla myös Vilhelmiinan muunnos.
Vilhelmiinan nimipäivä on 26.5., samoin Minnan.
Eero Kiviniemen teoksessa Rakkaan lapsen monet nimet Minja myös mainitaan, mutta ei kerrota nimipäivää, ei edes lähtökohtanimeä. Olisivatko nuo Vilhelmiina ja Minna lähimpiä nimisukulaisia eli juhlia voisi 26.5.?

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Oman etunimeni Minja olen saanut jugoslavialaisen näyttelijättären mukaan 1970-luvulla. Minja-nimi on käytössä ulkomailla sekä miehillä että naisilla. Itse olen saanut tietoa jugoslavialaiselta henkilöltä, että kyseessä olisi vanha serbialainen nimi, mahdollisesti keskiajalta kotoisin. Lisäksi nimen epäillään serbiassa olevan mahdollisesti slaavinnos rooman valtakunnan aikaisesta nimestä Minea (wikipedia.org). Karjalan murteessa minja tarkoittaa miniää ja venäjän kielen minä-pronomini äännetään minjaksi. Ei siis ole suomalaista keksintöä, toisin kuin virheellisesti Suomessa luullaan. Ensimmäinen Minja lienee Suomessa nimetty jo vuonna 1952 väestörekisterikeskuksen mukaan.