Voisinko saada tietoa seuraavien nimien merkityksestä? Antti, Niko, Cristiina, Perttu, Teemu, Heidi, Kalle, Mikko, Kirsi, Jaana, Tuija ja Outi!

Kysytty

Voisinko saada tietoa seuraavien nimien merkityksestä? Antti, Niko, Cristiina, Perttu, Teemu, Heidi, Kalle, Mikko, Kirsi, Jaana, Tuija ja Outi!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista kirjoista löytyy tietoa suomalaisten etunimien merkityksestä:
VILKUNA, Kustaa: Etunimet. 4.uud.painos 2005.
LEMPIÄINEN, Pentti: Suuri etunimikirja. 1999.

Kirjojen saatavuuden voi tarkistaa Joensuun kaupunginkirjaston aineitorekisteristä: http://jokunen.jns.fi/
Sieltä löytyvät myös tiedot muista aiheeseen liittyvistä kirjoista, esim. asiasanahaulla: etunimet.

Tässä lyhyesti kysymiesi nimien merkityksestä, kirjoista voi katsoa lisätietoa:
ANTTI
Vanha suomalainen muoto ANDREAS-nimestä. Nimi merkitsee 'miehekästä, rohkeaa'. Andreas on mm. Skotlannin suojelupyhimys.

NIKO
Lähtönimenä on NIKOLAUS tai NIKODEMUS. Nikolaus-nimen lähtökohtana on NIKOLAOS (nike 'voitto', laos 'kansa'). Nikolausta on pidetty merenkulkijoiden suojelupyhimyksenä. Tunnetaan myös hyväntekijänä, monissa maissa hän tuo jouluna lahjoja lapsille.

CRISTIINA
Kristina-nimi esiintyi jo keskiajalla pyhimyskalentereissa. KRISTIINA on Kristianin sisarnimi. Agricolalla esiintyi 24.7. kohdalla 'Christina Neitzyt', alkukristillinen roomalainen lapsipyhimys. Nimestä on runsaasti eri muotoja, kuten Cristiina.

PERTTU
Suomalainen lyhentymä pyhimysnimestä BARTOLOMEUS. Muoto Perttuli esiintyi jo 1600-luvun kalentereissa. Bartolomeus on kreikkalais-latinalainen käännös aramean nimestä BAR TOLMAI 'Ptolemaioksen poika', joka oli yksi Jeesuksen 12:sta opetuslapsesta.

TEEMU
Lähtökohtana on nimi NIKODEMUS, joka merkitsee kansanvoittajaa (nike 'voitto', demos 'kansa').

HEIDI
Nimi on sakasalainen lyhentymä vanhasta nimestä ADELHEID 'jalosäätyinen, jalomuotoinen (nainen).

KALLE
Nimi on KARL-nimen ruotsalais-suomalainen hellittelymuoto. KARL on germaaninen nimi, joka merkitsee vapaata talonpoikaista miestä.

MIKKO
Nimi on yleisin suomalainen muoto nimestä MIKAEL. Raamatun Miikael on arkkienkeli, lohikäärmeen voittaja; hän on viimeisen taistelun voittaja.

KIRSI
Yleinen lyhentymä KRISTIINASTA, yleensä se kuitenkin yhdistetään 'kirsimarjaan' eli kirsikkaan. Kirsin almanakkapäivä on sama kuin KIRSTIN, jonka puhuttelumuotona sitä myös käytetään.

JAANA
Se on lyhentymä monesta nimestä, jonka lopussa äänneyhtymä on voitu lausua: OTTELJAANA, JULIAANA, MARJAANA, jonka rinnalla nimi on alamanakassa. MARJAANAN alkuperä on taas MARJA, joka on yhdistetty MARIAAN. MARIA on Jeesuksen äiti, merkitys 'toivottu lapsi'.

TUIJA
Nimen aihe on kasvikunnasta, tuija eli elämänpuu (Thuja, thya).

OUTI
Se on vanha karjalainen hyväilymuoto ortodoksisen kalenterin mukaisesta kreikkalaisesta nimestä EUDOKIA 'hyväntahtoinen'.