Mitä tarkoittaa nimi Rasmus? Entä nimi Riia? Tarkoitus ja alkuperä kiinnostaa.

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Rasmus?
Entä nimi Riia? Tarkoitus ja alkuperä kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rasmus on lyhentymä nimestä Erasmus. Erasmus taas on kreikan "rakastettava, kaivattu". Almanakassa Erasmus on Pyhän Erasmuksen muistona. Pyhä Erasmus on 300-luvun alun vainoissa surmattu marttyyripiispa Syyrian Antiokiasta. Katolisessa kirkossa hänet on luettu yhdeksi neljästätoista ns. hädässä auttajasta, joiden puoleen käännytään varsinkin sairauksien ja tapaturmien sattuessa. Erasmus on ollut erityisesti merenkulkijoiden suojelija.

Riia, Ria, on Marian lyhentymä (hepressa Mirjam, kreikassa Mariam). Maria on Jeesuksen äidin nimi, joten merkitys on ilmeisesti "toivottu lapsi". Suomen almanakassa Marian päivä on ollut 2.7 vuodesta 1950 alkaen. Aikaisemmin on ollut useita Marian päiviä, jotka on eritelty niiden kirkollisen viettoaiheen mukaan. Maria on lukuisine muunnoksineen kristikunnan tavallisin naisennimi.
Riia mainitaan (Rian suomalainen muoto) myös mahdollisena lyhennyksenä nimestä Viktoria. Espanjassa Ria tarkoittaa virtaa.
Lisää tietoa nimistä löytyy kirjoista:
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)
Kustaa Vilkuna: Etunimet (Otava 2005)
Eeva Riihonen: Mikä lapselle nimeksi? (Tammi 1992),

Seuraavalta sivustolta voi etsiä tietoja eri nimien yleisyydestä Suomessa:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/