Haluaisin tietää Miia, Kristine ja Karoliina- nimien sekä Mikael, Juhani ja Erik- nimien alkuperän ja merkityksen.

Kysytty

Haluaisin tietää Miia, Kristine ja Karoliina- nimien sekä Mikael, Juhani ja Erik- nimien alkuperän ja merkityksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimikysymyksissä hyvä lähdeteos on LEMPIÄINEN, PENTTI: Suuri etunimikirja. Kirja on tällä hetkellä Jyväskylän pääkirjaston hyllyssä. Tervetuloa tutustumaan ja lainaamaan!

Kannattaa myös tutkia Kirjastot.fi -sivulta Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vanhojen vastausten arkistoa ja tehdä sinne hakuja esim. termillä nimet tai etunimet. Nimikysymyksiä on meille tullut viime aikoina jostain syystä paljon.

Lyhyesti selityksiä Lempiäisen mukaan:
MIIA > Mirjam > Mirja > Vilhelmiina > Maria (Jeesuksen äiti); toivottu lapsi, näkijätär, herratar ...
KRISTINE, Kristiina, Kristin, Kristina; kreik. ja lat. Christiana, naispuolinen Kristuksen kannattaja, Kristuksen oma, kristitty nainen ...
KAROLIINA, Karolina; lat. Carolukselle kuuluva ...
MIKAEL; hepr. kuka on niin kuin Jumala, Raamatussa mainittu arkkienkeli ja Jumalan kansan suojelija ...
JUHANI, Juha, Juhana, Juho, Jukka; suomalaisia muunnoksia Johanneksesta (Kastaja) ...
ERIK (muinaisgerm. yhdyssana, merk. hallintoaluetta tai yksinvaltiaana hallitseva, 14 Ruotsin ja Tanskan kuninkaan nimi > suom. Eero, Erkki