Otsikko
Annoin lapselleni nimen Ninni Emilia. Olisi mukava tietää mitä nämä tarkoittavat.

Kysytty

Annoin lapselleni nimen Ninni Emilia. Olisi mukava tietää mitä nämä tarkoittavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimistä ja niiden alkuperästä löytyy tietoa esim. seuraavista teoksista: Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava 2005) ja Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi? (Tammi 1992) sekä Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 2004). Kirjojen saatavuuden voi tarkistaa Hämeenlinnan verkkokirjastosta http://hameenlinna.kirjas.to/

Nimestä Ninni niissä kerrotaan mm.:
Ninni, Suomen ruotsalaisessa almanakassa (26.10.) oleva Annan venäläisperäinen muuntuma, hellittelynimi. Joidenkin tutkijoiden mukaan Ninni on kutsumamuoto Ingridistä.

Emilia on roomalaisesta Aemelius-sukunimestä lähtöisin, Emilin sisarnimi. Alkuaan latinan innokas, ahkera, hurmaava, uuttera tai imarteleva. Nimi yleistyi 1700-luvulta lähtien monissa Euroopan maissa. Suomalaiseen almanakkaan nimi tuli muodossa Emelia 1851. Tavallisimpia puhuttelumuotoja ovat Milja, Milka, Milla, Emma, Emmi.