Haluaisin tietää mitä nimet Iida Elsa Aliina ja Oona Maria Anniina tarkoittaa? Lisäksi haluaisin tietoa Aleksi, Eemeli, Jasper, Emilia ja Amanda nimistä? …

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimet Iida Elsa Aliina ja Oona Maria Anniina tarkoittaa? Lisäksi haluaisin tietoa Aleksi, Eemeli, Jasper, Emilia ja Amanda nimistä?

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alina-nimellä näyttää olevan useita selityksiä. Se voi olla lyhentymä Adelinesta , joka on kansanomainen muunnos Adelheidista ( saks. jalosäätyinen tai jalomielinen kaunotar) tai Helenasta (kreik. aurinkoinen, loistava). Se voi olla myös Alin sisarnimi (arab. ylhäinen, ylevä, korkea).

Aleksi on Aleksanterin lyhentymä (kreik. puolustaja, suojelija, auttaja).
Jasper on Kasperin (pers. rahastonhoitaja, kalleuksien vartija) rinnakkaismuoto.

Muista mainitsemistasi nimistä löydät tiedot Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun arkistosta osoitteessa http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx

Kirjoita hakuruutuun sana etunimet ja haluamasi nimi (esim. etunimet Iida) ja tee haku. Kannattaa käydä tutkimassa arkistoa, sillä sieltä löytyy nimitietoutta jos ei nyt ihan tietosanakirjan verran, niin runsaasti kuitenkin.

Lähde: Pentti Lempiäinen Suuri etunimikirja