Otsikko
Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Taavi nimestä. Mistä nimi on lähtöisin?Kuinka vanha nimi on? Onko nimellä mitään tarkoitusta / merkitystä?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Taavi nimestä. Mistä nimi on lähtöisin?Kuinka vanha nimi on? Onko nimellä mitään tarkoitusta / merkitystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taavi ja Taavetti ovat suomalaistuneita ja kansanomaisia muotoja Daavid-nimestä. Nimenä koko Suomessa, etenkin maan itäosissa. Daavid-nimi on heprealaisperäinen ja merkitsee lemmikkiä, armasta ja ystävää.

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta
(https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 )
näkee, että nimen Taavi on saanut tänä vuonna 14 lasta, vuosina 1899-2005 yhteensä 2431 suomalaista, joista yksi naispuolinen.