Mikä on Alvar-nimen etymologia?

Kysytty

Mikä on Alvar-nimen etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä Alvar-nimen selityksiä eri lähteistä:

"Suomen ruotsalaisessa almanakassa 24.9., myös suomenkielisessä 1908-28 ja Luulajan almanakassa 1901-18. Pitempi kansanomainen muoto on Alvari. Nimen kirjoitusasuna oli aikaisemmin Allvar, jolloin se käsitettiin sananmukaiseksi ruotsinnokseksi saksalaisesta nimestä Ernst (vaka). Toisen tulkinnan mukaan nimessä on kaksi osaa, eli al (sanasata alf, keiju) ja var (sotilas). Tätä tulkintaa tukee samankaltaisuus saksalaisiin nimimuotooihin Albhard, Alf(h)ard ja Alphard, joiden alkuosa merkitsee keijua ja jälkiosa voimakasta, lujaa ja rohkeaa." Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (WSOY 1999)

"Alvar är ett nordiskt namn, troligen sammansatt av ord som betyder alf och krigare. Det har använts som dopnamn sedan början av 1800-talet." http://www.svenskanamn.com/

"This boy's name is used in English. Its source is Aelfhere, an Ancient Germanic name meaning "Magical warrior." http://www.babynamer.com