Haluaisin tietää, mitä nimi Venla tarkoittaa? Se liittyy muistaakseni jollain lailla Kalevalaan? Vai muistanko väärin?

Kysytty

Haluaisin tietää, mitä nimi Venla tarkoittaa? Se liittyy muistaakseni jollain lailla Kalevalaan? Vai muistanko väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Mikä lapselle nimeksi, kirjoittanut Eeva Riihonen sanotaan Venla-nimestä näin: Muunnos ruotsin Vendlasta, Wendelasta, jotka on muunnettu germaanien slaaveista käyttämästä vendi-nimityksestä (vandaalit) tai paikannimestä Wendelburga. Nimipäivä on 2.6. Vendelasta sanotaan: Nimi on tullut tutuksi Kaari Utrion kirjasta. Ruotsin historioasta tunnetaan Vendela, Ruotsin, Göötanmaan ja Vendien kuningatar. Nimipäivä ruotsalaisessa almanakassa 8.11.

33 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ja yhdessä suomalaisessa klassikkoteoksessa, Aleksis Kiven Seitsemässä veljeksessä on Venla! :) Kalevalassa ei Venlaa mielestäni ole.