Etsin kotimaisia lukiolaisille sopivia Helsinki-aiheisia kirjoja tai kaupunkiaiheista kaunokirjallisuutta muualta maailmasta. Olen löytänyt jo kaksi, Westön…

Kysytty

Etsin kotimaisia lukiolaisille sopivia Helsinki-aiheisia kirjoja tai kaupunkiaiheista kaunokirjallisuutta muualta maailmasta. Olen löytänyt jo kaksi, Westön leijat ja Järnefeltin Isänmaan. Kaksi pitäisi vielä löytää!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi on tavallaan erittäin laaja, vaikka tarvitsetkin vain kahta kirjaa. Jos etsit tietokannastamme
( http://www.libplussa.fi/ ) vastausta, voit käyttää asiasanoina sanoja kaunokirjallisuus ja Helsinki, jolloin saat yli tuhat nimekettä käsittävän listauksen. Vastaavasti kaupunkiaiheista maailmankirjallisuutta voit etsiä asiasanoilla kaunokirjallisuus ja kaupungit tai sitten käyttää eri kaupunkien nimiä yhdistettynä sanaan kaunokirjallisuus. Näilläkin hauilla saat varsin mittavia viiteluetteloita.
Tässä kuitenkin esimerkkinä muutamia Helsinki-aiheisia kirjoja, joiden uskoisin sopivan tarkoituksiisi:
Mutka, Allan: Palttoonnappi - Kallion kundin stoori
Joensuu, Matti Yrjänä: Väkivallan virkamies - dokumentaarinen romaani Helsingissä tapahtuneesta henkirikoksesta, sen tutkijasta ja ihmisestä elämän päättyessä
Ruuth, Alpo: Kämppä
Fagerholm, Monika: Diiva
Saisio, Pirkko: Elämänmeno
Saisio, Pirkko: Betoniyö
Waltari, Mika: Kuka murhasi rouva Skrofin?
Waltari, Mika: Surun ja ilon kaupunki