Millaisia taustoja ja merkityksiä on nimillä Tomas, Stefan ja Henri?

Kysytty

Millaisia taustoja ja merkityksiä on nimillä Tomas, Stefan ja Henri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tomas on muunnos Tuomaasta. Kun Jeesuksen opetuslapsen Tuomaan sanotaan olleen epäluuloinen Jeesuksen kuolleista nousemisen suhteen on hänen nimestään tullut epäilevien ja kriittisten ihmisten symboli. Toisaalta katolisessa kirkossa on yli 60 Tuomas -nimistä pyhimystä.

Stefan on muunnos Stefanuksesta, jonka merkitys on seppelöity, kruunattu.

Henri on vastine nykysaksan Heinrichille ja ruotsin Henrikille.