Harkitsemme lapsellemme nimeä Sohvi. Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimen taustasta?

Kysytty

Harkitsemme lapsellemme nimeä Sohvi. Haluaisin tietää mahdollisimman paljon nimen taustasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sohvi on tosiaan muunnos nimestä Sofia. Kreikaksi Sofia tarkoittaa viisautta, vrt. sana filosofia, rakkaus viisauteen, viisauden rakastaminen. Pyhimyslegendojen mukaan 100-200-luvuilla eli kolme Sofia nimistä marttyyriä, mutta varmoja tietoja heistä ei ole. Nimi Sohvi on ollut suomen almanakassa vuodesta 1929. Lisätietoa löytyy Pentti Lempiäisen kirjasta: Suuri etunimikirja. WSOY

1 ääntä

Kommentit

Entä voitko kertoa myös nimestä Sofie, onko se yleinen, mitä se tarkoittaa jne.

Nimen Sofie merkitys on sama, koska sen alkuperä on myös kreikkalaisessa Sofia-sanassa. Nimien esiintymismääriä näkee Väestörekisterikeskuksen nimipalvelussa, http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1, 1899-2011 syntyneitä Sofie-nimisiä löytyy 1616.