Haluaisin tietää Niila nimen alkuperän ja tarkoittaako se jotain? Kuinka yleinen nimi se on? Tarkoittaako Nikita jotain ja mistä se on peräisin? Löytyykö…

Kysytty

Haluaisin tietää Niila nimen alkuperän ja tarkoittaako se jotain? Kuinka yleinen nimi se on? Tarkoittaako Nikita jotain ja mistä se on peräisin? Löytyykö jostain netistä hakukonetta lappalaisille nimille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Niila on saamelainen muunnos Nikolauksesta, minkä nimen kalenteriin on tuonut Pyhä Nikolaus, hyväntekijä ja merenkulkijoiden suojeluspyhimys. Samaa juurta ovat nimet Niilo, Niko, Nilla ja Nikke. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Suomessa on tällä hetkellä 239 Niila-nimistä henkilöä. https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1
Nikita on venäläinen muunnos nimestä Niketas, joka tarkoittaa voittajaa, voittamatonta, sekin alunperin pyhimysnimi.
Saamelaisia nimiä nimipäivineen löytyy Yliopiston nimipäiväalmanakasta. Sijainti- ja saatavuustiedot pääkaupunkiseudulla saa HelMet -tietokannasta http://www.helmet.fi/ Internetistä ei kysymääsi saamelaisten nimien hakukonetta löytynyt.
Lähteet : Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja. 1999.
Suomalainen nimikirja/Vilkuna...et al. 1984.