Milloin on tyttäremme Unnin nimipäivä,joka lie saamelainen nimi?

Kysytty

Milloin on tyttäremme Unnin nimipäivä,joka lie saamelainen nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamenkielisessä almanakassa Unni on saanut oman päivänsä 26.11. (Lempiäinen, Pentti Suuri etunimikirja, WSOY 1999).

Unni on saamenkielinen adjektiivi, joka suomeksi merkitsee 'pieni, vähäinen' (Sammallahti, Pekka Sámi-suoma sátnegirji = Saamelais-suomalainen sanakirja, Jorgaleaddji 1989)