Haluaisin tietää nimistä Emilie ja Karoliina.

Kysytty

Haluaisin tietää nimistä Emilie ja Karoliina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

KAROLIINA
Latinan Carolina merkitsee 'Carolukselle (Karlille) kuuluva'. Saksan Caroline on selitetty edelleenjohdokseksi latinan Carolus-nimeä vastaavsta naisennimestä Carola. Kansanomaiset Karoliinan muunnokset ovat Karuliina, Karu, Karukka, Karo, Karliina, -> Liina ja Liinu (Uusi suomalainen nimikirja, 1988)

EMILIE
Emilia muunnoksineen on naispuolinen vastine miehen nimelle Emil, joka taas tulee latinan innokasta tarkoittavasta sanasta. Virsirunouden alalla innokkaita Kristuksen todistajia ovat olleet saksalaisen pienen Schwarzburg-Rudolsatdtin ruhtinaskunnan hallitsijan tyttäret Ämiliana eli EMILIE (k. 1706) ja Ludämilie (k. 1672). Ämilianan virsia ei suomalaisessa virsikirjassa ole, mutta Ludämilieltä on yksi.
Katolisessa kirkossa muistellaan 5.1. paavi Gregorius Suuren tätiä Ämilianaa eli EMILIETÄ, joka vietti askeettista, kokonaan Jumalalle vihkiytyneen ihimsen elämää. Hän kuoli 500-luvun lopulla, mutta ajankohdasta tiedetään vain, että se on ollut joulun ja loppiaisen välillä. Vuosi on tuntematon. (Pentti Lempiäinen: Nimipäivättömien nimipäiväkirja, 1989)