Tyttäremme nimeksi tulee Minea Liisa. Tahtoisin tietää nimien merkitykset, mistä nimet ovat peräisin ja nimipäivät.

Kysytty

Tyttäremme nimeksi tulee Minea Liisa. Tahtoisin tietää nimien merkitykset, mistä nimet ovat peräisin ja nimipäivät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liisa on suomalainen muoto Elisabetista. Nimeä on ehdotettu almanakkaan 1879, mutta nimeä on käytetty varmasti jo paljon aikaisemminkin. Nimipäivä 19.11.

Minea-nimi esiintyy Mika Waltarin kirjassa Sinuhe egyptiläinen, Minea on Sinuhen rakastajatar. Kirja ilmestyi 1945 ja sen jölkeen nimen käyttö yleistyi. Minealla ei ole nimipäivää.