En tiedä voiko tälläistä kysyä...Onko Venni tytön vai pojan nimi? Ja mitä nimi tarkoittaa? Onko sillä yhteys Lappiin?

Kysytty

En tiedä voiko tälläistä kysyä...Onko Venni tytön vai pojan nimi? Ja mitä nimi tarkoittaa? Onko sillä yhteys Lappiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venni nimeä on annettu enimmäkseen pojille, mutta se esiintyy myös tytön nimenä. 2000-luvun alusta Venni-nimi on yleistynyt. Nimien esiintymistä Suomessa voi tarkastella Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelussa, https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 . Nimen on ymmärretty pojilla olevan Vernerin ja Veinin lempinimi, tytön nimenä taas Venny on ollut yleisempi muoto ja lempinimi Venlasta tai Vendlasta. Rovaniemellä on kaupunginosa jonka nimi on Vennivaara. Erityistä lappilaislähtöistä selitystä en sanalle tiedä. Nämä tiedot löytyvät teoksesta Saarikalle, Anne, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Tietoa etunimistä löytyy myös teoksesta Vilkuna, Kustaa, Etunimet. Siitä on useita painoksia.