Kaipaisin tietoa Nemesis-jumalasta tai jumalattaresta. Siis myyttisestä hahmo Nemesiksestä, ei yleisesti kenen tahansa arkkivihollisesta tai kostajasta. Termi…

Kysytty

Kaipaisin tietoa Nemesis-jumalasta tai jumalattaresta. Siis myyttisestä hahmo Nemesiksestä, ei yleisesti kenen tahansa arkkivihollisesta tai kostajasta. Termi on niin yleinen, että on vaikea löytää tietoa tästä täsmällisestä "henkilöstä". Mistä löytäisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nemesis on kreikkalaiseen mytologiaan kuuluva koston henki, joka rankaisee hybriksen valtaan joutuneita. Löydät aiheesta lisätietoa tutustumalla esimerkiksi aihetta käsitteleviin tietokirjoihin. Voit perehtyä vaikkapa seuraaviin kreikkalaista mytologiaa käsitteleviin teoksiin:

Jumalten synty / Hesiodos (2002)

Ihmiset, jumalat, maailmankaikkeus : kreikkalaisia kertomuksia aikojen alusta / Jean-Pierre Vernant (2001)

Kulttuuri antiikin maailmassa / Mika Kajava (2009)

Antiikin taruja. 1 : Aikojen alussa / Arto Kivimäki (2008)

Antiikin taruja. 2 : Sankarien aika / Arto Kivimäki (2010)

Kreikan mytologia / David Bellingham (1992)

Mytologia : muinaisen Kreikan jumalat, sankarit ja hirviöt : kuvitettu lukuisin maalauksin ja kartoin / Hestia Evans (2008)

Antiikin myytit ja uskonnot / toim. Maarit Kaimio, Paavo Castrén, Jorma Kaimio (2007)

Kreikkalaisten ja roomalaisten mytologiia eli jumalaistarut ja sankarisadut / Kaarlo Forsman (2008)

Ihmiset ja jumalat : myytit ja mytologiat / Kirsti Simonsuuri (1996)

Antiikin käsikirja / Paavo Castrén, Leena Pietilä-Castrén (2000)

Uusi antiikin historia / Paavo Castrén (2011)

Antiikin myytit / Paavo Castrén (2017)

Lisää kirjallisuutta löydät varmasti näiden teosten lähdeluetteloista.