Minkä niminen oli roomalaisten manalan jumala? Se ei ollut Haades eikä Pluto.

Kysytty

Minkä niminen oli roomalaisten manalan jumala? Se ei ollut Haades eikä Pluto.

Vastaus

Vastattu

Roomalaisilla ei ollut vain yhtä nimitystä Manalan hallitsijalle. Kreikkalaisperäisten Haadeksen ja Pluton sekä siitä mahdollisesti johdetun Dis (Paterin) lisäksi roomalaisilla oli käytössä etruskiperäinen Orcus.

Lähde: P. Castrén & L. Pietilä-Castrén, Antiikin käsikirja, Otava, 2000