Egyptin faaraoilla on kuvien mukaan parta. Myös naispuolisella Hatshepsut:ila. Kysymys kuuluu: miten se on kiinnitetty? Oliko se kiinni liimalla, imukupilla…

Kysytty

Egyptin faaraoilla on kuvien mukaan parta. Myös naispuolisella Hatshepsut:ila. Kysymys kuuluu: miten se on kiinnitetty? Oliko se kiinni liimalla, imukupilla vaiko narulla korvien tai paän takaa. Onko asiaa selvitetty, sillä en ole missään kirjassa tai dokumenteissa nähnyt mainittavan asiaa. Se ei käyne ilmi edes Tutankhamonin kuolinnaamiostakaan?

Vastaus

Vastattu

Tekoparta oli jo thiniittikaudelta (n. 3100 - n. 2690 eKr.) alkaen yksi faraon vallan symboleista. Tekoparta kiinnitettiin jonkinlaisilla naruilla.

  • P. Czerkwiński, "The Beard of Rameses VI", Studies in ancient art and civilization, 2014 (Vol.18), s. 195-203.

Hollannin arkeologisen museon kokoelmissa on Wahibreemakhet-nimisen miehen sarkofagi, jossa näkyy selvästi todennäköinen tekoparran kiinnitystapa.

3 ääntä

Kommentit

Näyttäisi tosiaan, että nuo "narut" päättyisivät korvan yläosaan, jossa ne yhdistyvät lenkiksi. Se miten ne sitten pysyvät kiinni, onkin toinen juttu. Joko ne ovat kiinni jotenkin päähineessä tai sitten on jokin koukku, joka on korvan takana, johon ne kiinnittyvät. Se ei noista sargofagikuvistakaan ilmene.
Onko muuten yhdeltäkään muumiolta löydetty koskaan tuota partakoristetta, vai esiintyykö se vain kuvissa ja sargofageissa?