Mistähän tulee sanonta "Pekka Pietarinpoika varasti vangilta voita"?

Kysytty

Mistähän tulee sanonta "Pekka Pietarinpoika varasti vangilta voita"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä ei liene mikään kovin yleinen sanonta, sillä Internetistä löytyy vain joitakin osumia, eikä mikään tutkimistani fraasisanakirjoista tunnista sitä. Sen sijaan sanonta esiintyy muodossa ”Pietari Pekan poika varasti vangilta voita, meni saksan saunaan, pani säkin naulaan, voi suli säkkiin” Teuvo Pakkalan romaanissa ”Oulua soutamassa” (1885), joka löytyy digitoituna Gutenberg-projektista osoitteesta http://www.gutenberg.org/ebooks/14570. Sanonta saattaisi siis olla peräisin Pakkalan teoksesta, joskin mahdollista on sekin, että se on elänyt kansan suussa jo aikaisemmin ja että Pakkala on hyödyntänyt sitä.

Jos sanonnalla on ollut joku todellinen alkuperä, se lienee häipynyt historian hämärään. Se saattaa hyvin olla pelkkä rallatus tai lastenloru, jossa sanat on valittu alku- ja loppusointujen perusteella. Varastamiskohtaa on käytetty myös Rotta Ronkelista kertovassa lastenlorussa. Mikäli haluat tietää, löytyykö sanonnasta mainintoja Kansanrunousarkistosta, voit kysyä asiaa sieltä vaikkapa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran verkkotietopalvelun kautta osoitteessa http://dbgw.finlit.fi/verkkotietopalvelu/. SKS on tosin heinäkuun kiinni, mutta sieltä varmaan vastataan elokuussa.

4 ääntä

Kommentit

Tuohon kansan suussa teoriaan kyllä olisin taipuvainen, koska esim. mummoni s. 1903 (Liperi) osasi lorun vaikka oikein lukea ei osannutkaan. Eikä lukutaitoisia tainnut koko kylällä olla ennen viime sotia.

Ja saksahan ymmärtääkseni tässä yhteydessä tarkoittaa kauppiasta eikä suoranaisesti saksalaista ihmistä;;)

Hyvin on loru säilynyt. 1966 syntyneenä sitä on lapsena minulle "opetettu" ja nyt 2019 hakukoneella sitä hain, kun se tuli jostain mieleen.

Sippolassa sanonta esiintyi muodossa "Pekka Pietarin poika varasti Vallilta voita". (Valli oli ymmärtääkseni kauppa.)