Minkähän nimisessä sadussa on juonena se, että oli tyttö (olikohan kuninkaan tytär), jota kukaan ei saanut nauramaan, mutta sitten hän näki pojan (tyhmyrin)…

Kysytty

Minkähän nimisessä sadussa on juonena se, että oli tyttö (olikohan kuninkaan tytär), jota kukaan ei saanut nauramaan, mutta sitten hän näki pojan (tyhmyrin) kantamassa selässään jotakin eläintä ja alkoi nauramaan...He saivat tietysti sitten toisensa. Missä kirjoissa ko. satu on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Satu on nimeltään Laiska-Jaakko. Se on englantilainen kansansatu, mutta tarinaa rikkaasta tytöstä, joka ei ole koskaan nauranut, kerrotaan myös Grimmin veljesten sadussa Kultainen hanhi.

Laiska-Jaakko on köyhä poika, joka saa palkaksi talonpojalle tekemästään työstä kolikoita, maitoa, juustoa, kissan, mutta hän kantaa palkkansa kotiin aina väärällä tavalla niin, että menettää sen. Lopulta hän saa palkakseen aasin, jonka hän kantaa kotiin selässään. Rikkaan miehen tytär, joka ei ole koskaan nauranut, näkee tämän ja räjähtää nauramaan. Tyttären isän lupauksen mukaan Jaakko saa tytön vaimokseen eikä hänen enää koskaan tarvitse tehdä töitä.

Laiska-Jaakko löytyy mm. kirjoista Satujen kyydissä unten maille, Kaunotar ja hirviö: Satuja maailmalta ja Hanhiemon satuaarre.