Minulla on hatara muistikuva lapsena luetusta (käännös)kirjasta, jossa kellon koneistossa asuu pieniä miehiä, jotka muuttavat maailmanmenoa. Googlettamalla en…

Kysytty

Hei! Minulla on hatara muistikuva lapsena luetusta (käännös)kirjasta, jossa kellon koneistossa asuu pieniä miehiä, jotka muuttavat maailmanmenoa.
Googlettamalla en saa yhtään osumaa :D

Vastaus

Vastattu

Ehkä muistelet Eduard Uspenskin satua "Takuumiehet" (Otava, 1978, tekijän hyväksymin muutoksin suomentanut Martti Anhava)? Nämä takuumiehet ovat pieniä miehiä, jotka asuvat erilaisissa laitteissa ja koneissa ja huoltavat niitä niin kauan kuin takuu on voimassa ja palaavat sitten tehtaalle. Vanhin takuumies Esaias Hesekielinpoika Könni on jäänyt asumaan käkikelloon käkensä Maijan kanssa, koska kellotehdas on lopetettu.

1 ääntä

Kommentit

Kyseessä saattaisi olla Michael Enden kirjoittama Momo.