Mistä löytäisin sadun, jota mummoni (s. 1929) kertoi minulle 1980-luvun alussa. Satu on nimeltään Ahti meren kuningas, tai ainakin sillä nimellä mummo sitä…

Kysytty

Hei! Mistä löytäisin sadun, jota mummoni (s. 1929) kertoi minulle 1980-luvun alussa. Satu on nimeltään Ahti meren kuningas, tai ainakin sillä nimellä mummo sitä kertoi. Muistan että satu oli jännittävä, siinä oli pelottava Ahti ja tyttö, joka joutui Ahdin valtakuntaan. Onnellinen loppukin oli, en vain muista millainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vedenhaltija Ahdista on monia satuja. Yksi on Arvid Lydeckenin Meren pohjalla -kertomus. Se on alkujaan julkaistu vuonna 1915, mutta siitä on sen jälkeen otettu useita painoksia.

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta kertoo sadusta näin:

"Johanneksen sisar Annikki oli kadonnut uintiretkellä ja hänen uskotaan hukkuneen. Vanha Maija pitää kuitenkin Johanneksen toivoa yllä kertomuksillaan Ahdin valtakunnasta ja unessa Annikki itsekin kertoo Johannekselle olevansa Ahtolassa. Johannes päättää hakea Annikin pois Ahdin valtakunnasta ja eräänä aamuna hän huomaa heränneensä meren pohjalla. Ahdin puoliso, paha Aallotar vihaa kaikkia ihmisiä ja upottaa Ahdin poissa ollessa laivoja. Johannes tutustuu Ahdin valtakuntaan ja pääkaupunkiin, Ahtolaan. Johannes surmaa Aallottaren haikalan ja pelastaa siten helmenpyytäjän. Ahdin ja Aallottaren tytär Vivika auttaa Johanneksen ja Annikin turvaan Aallottaren vihalta. Johannes herää omassa vuoteessaan Annikin ääneen. Annikki oli pelastautunut ja elänyt kuukauden saaressa."

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?PBFORMTYPE=01002&TITLEID=…

Olisiko tämä muistamasi satu"