Otsikko
Muistan lainanneeni lapsena (n. 1971-1978) itäsuomalaisen kyläkoulun kirjastosta silloin vahvoja tunteita herättäneen pienikokoisen (suomalaisen?) lastenkirjan…

Kysytty

Hei, muistan lainanneeni lapsena (n. 1971-1978) itäsuomalaisen kyläkoulun kirjastosta silloin vahvoja tunteita herättäneen pienikokoisen (suomalaisen?) lastenkirjan, jossa tyttö ja poika eksyivät ja löysivät pimeästä metsästä kotiin suuren kuusen latvassa loistavan kirkkaan tähden avulla (?). Kirjan kannessa saattoi olla lapsia ja kuusta tähtineen esittävä kuva. Mikäköhän kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko muistamasi lastenkirja olla Sakari Topeliuksen satu Koivu ja tähti, jossa puu ei tosin ole kuusi vaan koivu. Satu kertoo kotiaan etsivistä sisaruksista, tytöstä ja pojasta,joiden ainoat muistikuvat kodista ovat pihalla kasvava koivu ja sen oksien välistä iltaisin välkkyvä tähti. Satu on ilmestynyt monina eri painoksina ja monissa eri kokoelmissa, 60- ja 70-luvuilla mm. Topeliuksen kertomuksia lapsille ja Topeliuksen kauneimmat sadut -teoksissa.

Satu on luettavissa myös Kansalliskirjaston Doria-arkistosta:

http://s1.doria.fi/helmi/bk/1800/fem19980058/slides/219.html