1960-luvulla luin mustaa tai ainakin tummaa kirjaa, jossa oli muistaakseni eri kirjailijoiden tekemiä satuja ja tarinoita. Kirja ei ollut kooltaan mikään iso…

Kysytty

1960-luvulla luin mustaa tai ainakin tummaa kirjaa, jossa oli muistaakseni eri kirjailijoiden tekemiä satuja ja tarinoita. Kirja ei ollut kooltaan mikään iso ja paksu, mutta olisikohan ollut jokin A5 kokoinen ja sivuja ehkä 300 paikkeilla. On jäänyt sellainen käsitys, että se oli jo silloin hieman vanhempi kirja.
Muistaakseni kirjassa saattoi olla joitakin kuvia, mutta ne olivat vain mustavalkoisia; eivätkä kovin isoja.

Muistelisin myös kirjassa olleen olleen sadun Tittelintuuresta, jonka aina ohitin ja Andersenin Villijoutsenet ja Tuhma-Jussi.
Kirjassa oli kuitenkin mukana myös hyvin pelottavia satuja, ehkä Grimmin - ja tarinoita, jopa jännityskertomuksia tai kauhukertomuksia.
Ne olivat siis minusta oikeasti pelottavia, vaikka en ollut enää pieni lapsi.

Mikähän kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen kirjavarastosta (http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…) löytyi montakin satukirjaa, jotka muuten vastaisivat kuvaustasi, mutta samasta kirjasta ei löytynyt muistamiasi kolmea satua.

Ikävä kyllä kirja jäi siis tunnistamatta.