Mitä feminististä/ sukupuoliroolit kyseenalaistavaa lastenkirjallisuutta (tarinoita, satuja, kuvakirjoja tms) on saatavilla suomeksi?

Kysytty

Mitä feminististä/ sukupuoliroolit kyseenalaistavaa lastenkirjallisuutta (tarinoita, satuja, kuvakirjoja tms) on saatavilla suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Feministisiä satuja ja kuvakirjoja

Pienille
Babette Cole: Prinsessa hoksnokka
Roald Dahl & Quentin Blake: Tautisia tarinoita
Kristiina Louhi: Aino pikkuinen tyttö
Mikko Perkoila & Leena Lumme: Lohikäärme ja seitsemän prinsessaa
Tony Ross: Tahdon olla...
Martin Waddell & Patrick Benson: Hurjapäinen prinsessa

Vähän vanhemmille
Raija Oranen: Isokiero ja Tummanruskea
Hannu Mäkelä ja Kristiina Louhi: Pikku pikku noita
Tove Jansson: Vaarallinen matka
Lena Karlin & Inger Edelfeldt: Häät Marsipaanimaassa
Maikki Harjanne: Alma ja yllätysjuhlat
Tuula Korolainen & Jukka Lemmetty: Kuningatar Iida
Rauni Mali & Martti Ruokonen: Noitalikka
Kaarina Helakisa: Kuninkaantyttären siivet
Roald Dahl: Matilda

6 ääntä

Kommentit

Erittäin hieno naisen itsenäisyyttä ja itsemääräämisoikeutta käsittelevä satu on Kaarina Helakisan "Annan seitsemän elämää". Sopii erityisesti nuorten aikuisten luettavaksi.