Mitä tarkoittaa sanonta hyvää päivää, kirvesvartta?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sanonta hyvää päivää, kirvesvartta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan (1. osa, A - K, 2006) mukaan sanontaa käytetään "kysymykseen sopimattomasta vastauksesta, vastauksen kiertämisestä, (tahallisesta) väärinymmärtämisestä tms.". Sillä siis tarkoitetaan, että keskustelijat puhuvat tahallaan tai tarkoittamattaan eri asioista: kun toinen puhuja toivottaa hyvää päivää, toinen kertoo veistävänsä kirvesvartta.

74 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Saamani tiedon mukaan sanonta voi käyttää silloin kun ei ymmärtänyt tai kuullut mitä toinen sanoi. Tarinan tausta: Taloon tullut kulkija sanoi portailla istuvalle (vanhalle) huonokuuloiselle miehelle, joka veisti kirveenvartta,"Hyvää päivää". Mies vastasi "Kirvesvartta".

Itse olen kuullet, että maalla oltiin vähäsanaisia. Isäntä teki kirveenvartta ja kun naapuri tuli kylään, hän vastasi ennen kuin ehti kysyä, että mitä tekee. "Hyvää päivää, kirveen vartta"

Wikipediassa mainittu pikkulasten koulukirja "Sörgården (första skolåret)" ilmestyi ensi kerran vuonna 1912 ja sen jälkeen useina painoksina 1970-luvulle asti. Siitä se tuli tutuksi useille ikäpolville Ruotsissa. Lukukirjaan sisältyvä vanha tarina "goddag yxskaft" tunnetaan muissakin pohjoismaissa, myös suomennoksena.

Kielitoimiston sanakirjasta siteerattu selitys oli jo Nykysuomen sanakirjassa (1953).

https://www.finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=%7Elanguage%3A%22swe%2…