Petri Möllerin kappaleessa "Sateisen maan kuningas" lauletaan: "Me tarvitaan vapahtajaa, kuningasta sateisen maan." Kuka tämä sateisen maan kuningas on?

Kysytty

Petri Möllerin kappaleessa "Sateisen maan kuningas" lauletaan: "Me tarvitaan vapahtajaa, kuningasta sateisen maan." Kuka tämä sateisen maan kuningas on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Möllerin laulutekstissä on aineksia hyvin monenlaisiin tulkintoihin yleisestä elämänrytmin rauhoittamisesta uskonnolliseen etsintään asti. Sateisen maan kuningas voisi olla tämän muutoksen vertauskuva. Lyriikan viesti perustuu kuitenkin ensisijaisesti lukijan tai kuulijan omaan tulkintaan, siihen minkä merkityksen hän sille antaa. Laulutekstin tekijä ei useinkaan halua rajata yleisönsä mielikuvitusta tarjoamalla valmista selitystä. Lukupiirit ovat hyvä paikka pohtia tällaisia kysymyksiä.