Mistä tulee sanonta "kakspiippuinen juttu"? Itse olen aina päässäni kuvitellut kaksipiippuisen haulikon ja vaimoni taas aseen, jonka piiput osoittavat eri…

Kysytty

Mistä tulee sanonta "kakspiippuinen juttu"? Itse olen aina päässäni kuvitellut kaksipiippuisen haulikon ja vaimoni taas aseen, jonka piiput osoittavat eri suuntiin. Tarkoittaako sanonta asetta lainkaan vai pikemmin vaikka kahta tupakkapiippua tai savupiippua?

Vastaus

Vastattu

Yhdessäkään tutkimistani fraasisanakirjoista ei valitettavasti tehty selkoa "kaksipiippuisen" alkuperästä: ne, jotka sen ylipäänsä mainitsivat, tyytyivät vain selittämään sen merkitystä ja käyttöä. Se, että sanonnasta tulee ensimmäisenä mieleen ase, on sangen ymmärrettävää – löytyyhän idiomeistamme myös kaksiteräinen miekka. Varsinkin Suurella sydämellä ihan sikana : suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja antaa näille kahdelle sanonnalle varsin samantapaiset merkitykset: "Vaikeasti päätettävä asia tai asia, jolla kaksi puolta" (kaksipiippuinen juttu/asia) ja "Asialla on hyvät ja huonot puolensa" (kaksiteräinen miekka). Samaisesta kirjasta löytyy myös fraasi "asialla/asiassa on kaksi puolta", joka on selitetty seuraavasti: "Asia ei ole yksiselitteinen, usein siihen liittyy sekä hyviä että huonoja seikkoja." Halutessaan "kaksipiippuisen jutun/asian" voisikin nähdä eräänlaisena yhdistelmänä idiomeista "Asialla/asiassa on kaksi puolta" ja "kaksiteräinen miekka".

Aseassosiaatiossa on kuitenkin yksi perustavanlaatuinen ongelma, johon kysymyksessäkin viitataan: kaksipiippuisen aseen piiput osoittavat tavallisesti samaan suuntaan. Tätä hyödyntää tehokkaasti englanninkielinen sanonta "give (someone) both barrels"  – "antaa molemmista piipuista" –  jolla annetaan vastaanottajan kuulla kunniansa kertakaikkisen selvästi ja yksiselitteisesti. Tässä "kaksipiippuisuuteen" ei selvästikään liity mitään vastakkaisia puolia tai näkökohtia.

Savupiippukin toki voisi tulla kyseeseen "kaksipiippuisen" alkuperää jäljitettäessä. Mielessään saattaisi kuvitella kaksipiippuisen rakennuksen, jonka piipuista nousevalla savulla viestittäisiin maailmalle jonkin ongelman ratkaisusta hieman samaan tapaan kuin Vatikaanissa tiedotetaan paavinvaalin ääntenlaskennan tuloksista: musta savu kertoo, ettei kukaan ole saavuttanut tarvittavaa äänten enemmistöä, ja valkoinen savu ilmaisee uuden paavin tulleen valituksi. Sikstuksen kappelissa viestintä on kuitenkin hoidettu vain yhdellä piipulla, joten savupiipuistakaan ei kirkossa kuulutettua selitystä "kaksipiippuiselle jutulle" saada.

Viimeiseksi  – ja loppujen lopuksi ehkä houkuttelevimmaksi –  vaihtoehdoksi jää tupakkapiippu. Mestarillinen ongelmanratkaisija ja piipunpolttaja Sherlock Holmes viittasi poikkeuksellisen kiperään ja paljon pohdiskelua vaativaan pulmaan "kolmen piipun ongelmana": "Tämä tehtävä vaatii ainakin kolme piipullista, ja siksi pyydänkin, ettet puhu minulle mitään viiteenkymmeneen minuuttiin." (Punatukkaisten säätiö) – "Kaksipiippuinen juttu" voisi tämän perusteella olla asia, joka on siinä määrin hankala päätettäväksi, ettei ratkaisu synny yhden piipullisen aikana.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Cambridge advanced learner's dictionary & thesaurus
Arthur Conan Doyle, Sherlock Holmesin seikkailut
Juha Kuisma, Tupenrapinat : idiomeja ajan uumenista
Outi Lauhakangas, Svengaa kuin hirvi : sanontojen kootut selitykset
Pirkko Muikku-Werner, Jarmo Harri Jantunen, Ossi Kokko, Suurella sydämellä ihan sikana : suomen kielen kuvaileva fraasisanakirja

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mielestäni kaksipiippuinen juttu tarkoittaa samaa kuin asian voi käsittää kahdella eri tavalla. Piiput viittaavat aseeseen jossa on kaksi erinlaista piippua. Esimerkiksi haulikkorihla, tällä voidaan toimia kahdenlaisessa eri tilanteessa. Lähimatkalle haulipiippu, pidemmälle matkalle luotipiippu. Tällöin voidaan toimia kaksipiippuisesti eli voidaan valita kaksi eri toimintatapaa tai juttuna kaksipiippuisesti kahdella eri näkökannalla. Mutta tämä on omaa pohdintaa, todenperää ei ole esittää.

Itse kallistuisin Sherlock Holmesin malliin, eli homma vaatii parin piipullisen miettimistaukoa. Aivan kuten armeijassa ja töissäkin aikoinaan pidettiin tupakanmittainen tuumimistauko, joskus jopa kahden.