Suomen sää kesäkuun alussa 1944? Erilaisista tilastoista löytyy suuntaa-antavia tietoja Suomen säästä sotakesänä 1944, mutta millainen oli kesäkuun alku…

Kysytty

Suomen sää kesäkuun alussa 1944?
Erilaisista tilastoista löytyy suuntaa-antavia tietoja Suomen säästä sotakesänä 1944, mutta millainen oli kesäkuun alku yleensä? Oliko kevät myöhässä, oliko ehkä poikkeuksellisen myrskyistä tms.? Olivatko jäät lähteneet normaalisti esim. Aujrajoesta ja Saaristomereltä?

Vastaus

Vastattu

Kesäkuun alku vuonna 1944 oli tavanomaista viileämpi etelässä vain niukasti toiselle kymmenelle yltäneine lämpötiloineen.

Leudon keskitalven jälkeen huhtikuussa alkanut poikkeuksellinen kylmyys viivästytti kevään tuloa ja jäiden sulamista, eivätkä lämpötilat kohonneet normaaleihin kevätkesän ja kesän lukuihin oikeastaan kuin vasta heinäkuussa. Etelä-Suomessakin maat alkoivat paljastua lumen alta vasta huhtikuun puolivälistä lähtien. Vappua vietettiin aurinkoisessa, mutta koleassa säässä, ja toukokuun ensimmäisellä viikolla Helsingissäkin saatiin rakeita ja lumisadetta. "Odotamme vain hartaasti, koska tämä 'takatalvi' rupeaa muuttumaan entisajan lämpimäksi toukokuuksi", valitteli Aamulehden pääkaupunkilaiskolumnisti 6.5. päivätyssä kirjoituksessaan Sadetta ja koleaa (AL 10.5.1944).  Kuun puolenvälin tienoilla lämpötilat hetkellisesti nousivat yli kymmenen asteen, mutta laskivat pian taas lähelle nollaa. 22.–23.5. ankara myrsky ja lumiräntä aiheutti tuhoja eri puolilla maata, pahimmin Pohjanmaalla. Koleaa toukokuuta seurasi kolea kesäkuu; eteläisessä Suomessakin lämpötilat pysyttelivät alle 20 asteessa.

Aamulehti, maalis–kesäkuu 1944
Havaintojen lataus - Ilmatieteen laitos