Otsikko
Mistä nimi Henrika on tullut? Tarkoittaako se mitään? Mitä muuta voit kertoa siitä?

Kysytty

Mistä nimi Henrika on tullut? Tarkoittaako se mitään? Mitä muuta voit kertoa siitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henrika, Henriika ja Henriikka ovat Henrik-nimen naispuolisia vastineita. Nimen kanta on siis sama kuin Henrikillä. Henrik on pohjoismainen muoto muinaissaksalaisesta nimestä Haimrich, jonka merkitys liittyy kotiin 'haim' ja mahtavaan 'rich'.

Lähteet:

Lempiäinen, Pentti: "Nimipäiväsanat: Mitä nimet kertovat" (Kirjapaja, 1994)
Vilkuna, Kustaa: "Etunimet" (Otava, 1991)