Haluaisin tietää kaiken nimistä Henriikka ja Inkeri.

Kysytty

Haluaisin tietää kaiken nimistä Henriikka ja Inkeri.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HENRIIKKA (Henriika, ruots. Henrika) on naispuolinen vastine Henrikille (Heikille). Henrik on tullut Suomeen skandinaavista tietä muinaissaksalaisesta nimestä Haimrich (ehkä haim 'koti, talo' + rich 'rikas, mahtava'). Henriikasta itsenäisiksi nimiksi ovat kehittyneet Riikka, Riika, Henna ja Henni. INKERI on vanha suomalainen asu muinaisskandinaavisesta Ingifridh-nimestä, jonka myöhempiä muunnelmia ovat Ingrid ja Inger. Ingifridh on yhdistelmä Ing-jumalasta ja sanasta (f)rid 'kaunis'. Inkeri-nimi on vanhastaan käytetty. Tunnetaan keskiaikainen balladi Inkerin virsi ja toisaalta vanhoja paikannimiä: Inkere, Inkeroinen, Inkerinmaa. LÄHDE: ///Kustaa Vilkuna (toim. Pirjo Mikkonen): Etunimet. - 2005///. Nimien yleisyydestä Väestörekisterin sivu https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1

10 ääntä

Kommentit

OHO. Historia tietää suomensukuisen heimon Inkeroiset. Inkerin heimo (kansa) ja sen vuosisataiset kärsimykset lienevät joillekin historian ja suomensukuisten kielten harrastajille tunnettua asiaa. Ihanko on vakavasti uskottavaa, että tämä heimon nimi tuli suomenkieleen muinaiskandinaavisesta sanasta? Etteivät suomalaiset ennen Ruotsin valtaa osanneet nimittää sukuistaan Inkerin heimoa ko. nimellä. Inkeriläiset eivät asuneet Skandinaviassa eivätkä he olleet germaaneja.