Mistä löytäisi Maarian entisen pitäjän rajat? Se kai liitettiin palasina osaksi Turkua, ensin osa, sitten loput, mutta aikoinaan käsitti valtavan alueen…

Kysytty

Mistä löytäisi Maarian entisen pitäjän rajat? Se kai liitettiin palasina osaksi Turkua, ensin osa, sitten loput, mutta aikoinaan käsitti valtavan alueen Paattisilta Hirvensaloon. Onko jossain kirjassa tms. karttaa, josta näkisi Maarian alueen, mielellään eri aikoina, kun pitäjä on ollut eri kokoinen? Netissä ei vielä ole tullut vastaan selkeää esitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maarian pitäjä/kunta liitettiin tosiaankin palasina osaksi Turkua. Ensimmäiset liitokset tehtiin jo 1600-luvulla. Ruissalo luovutettiin Turun kaupungille vuonna 1845. Vuonna 1944 liitettiin laajoja alueita Turkuun (mm. Ranistula ja Hirvensalo). Seuraavina vuosikymmeninä liitettiin Turkuun vähäisiä alueita ja vuonna 1967 koko kunta.

Kirjaston kokoelmista ei ikävä kyllä löydy kartta-aineistoa, joka muodostaisi kattavan ajallisen läpileikkauksen Maarian entisen pitäjän rajoista.

Kävin läpi kaikki Turun kaupunginkirjaston pääkirjastosta löytyvät Maarian historiaa käsittelevät teokset sekä kokoelmistamme löytyvän vanhan kartta-aineiston. Kävin läpi myös laajan otannan Turun kaupunkihistoriaa sekä Turun asemakaavoituksen historiaa käsittelevää kirjallisuutta.

Kartat jotka löysin, kuvaavat Maarian pitäjän rajoja keskiajalta 1500-luvulle. Nämä löytyvät seuraavista teoksista:

Maaria - muinaisaikaa ja nykypäivää, sivulla 11

Maarian pitäjän historia osa 2, sivulla 340

Maarian pitäjän historia osa 1, sivuilla 85, 94-95, 126

Finna-palvelusta löytyy kaksi karttaa, joihin on merkitty Maarian pitäjän rajat. Kartat ovat vuosilta 1920–1929 ja 1921–1922:

https://www.finna.fi/Search/Results?limit=0&lookfor=maarian+pit%C3%A4j%C3%A4nkartta&type=AllFields&filter%5B%5D=~format_ext_str_mv%3A%220%2FMap%2F%22

Kansallisarkisto on digitoinut vanhoja pitäjänkarttoja sekä muuta kartografista aineistoa. Tässä tietoa kansallisarkiston kokoelmista  ja hakupalveluista:

http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartasto

Pitäjänkarttoja kansallisarkiston arkistotietokannassa:

http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=SARJA&avain=137170.KA

Myös maanmittauslaitos on digitoinut vanhoja karttoja. Näitä voi katsella ja ladata heidän palvelunsa kautta:

https://www.maanmittauslaitos.fi/tietoa-maanmittauslaitoksesta/teemat/vanhat-kartat-ja-asiakirjat

Sivulta löytyy myös sähköinen yhteydenottolomake.

Mikäli yllä mainitut lähteet osoittautuvat puutteellisiksi, kannattaa vanhoista Maarian kunnan kartoista ja niiden saatavuudesta tiedustella Turun kaupunginarkistolta, jonka kokoelmiin Maarian kunnan arkisto nykyään kuuluu:

https://www.turku.fi/turku-tieto/arkistot/turun-kaupunginarkisto

Lähteet:

Maarian pitäjän historia I, 1944.

Maarian pitäjän historia II, 1949.

Maarian pitäjän historia III, 1950.