Otsikko
Etsin tyttökirjaa, jonka nimeä en muista. Kirja kertoo turkulaisesta teinitytöstä, ja tapahtumat sijoittuvat muistaakseni aikaan juuri ennen tai jälkeen sotia…

Kysytty

Etsin tyttökirjaa, jonka nimeä en muista. Kirja kertoo turkulaisesta teinitytöstä, ja tapahtumat sijoittuvat muistaakseni aikaan juuri ennen tai jälkeen sotia (1930-59-l.). Olen lukenut kirjan viimeksi pikkutyttönä ja nyt Turkuun muutettuani se olisi hienoa lukea uudestaan. Kirja oli vanha jo 1980-luvulla, ehkä julkaistu nuorten kirjasarjassa. Päähenkilö liikkuu Turussa ja aiheet ovat tyypillisä tyttökirjojen aiheita. Olisiko mahdollista, että kirjoja olisi ollut kaksi? Kovin on epämääräistä, mutta parempaan en pysty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat luultavasti Eva Illoisen kirjoittamaa Perri-sarjaa, jossa tapahtumat ajoittuvat toisen maailmansodan ja sen jälkeiseen aikaan Turussa. Sarjan osat ovat Perri lähtee sotaa pakoon ; Perri elää pula-aikaa ; Perri tulee ylioppilaaksi (Tammi, 1981 -1983) Ensimmäisessä osassa Perrin koulu suljetaan pommitusten takia ja hänet lähetetään Savonlinnaan. Toisessa ja kolmannessa osassa kuvataan Turkua nuoren näkökulmasta ; koulunkäynti ja vapaa-ajanvietto, mm. teatteri, kahviloissa käynnit yms. kuvataan eloisasti.
Hienoa lähihistorian kuvausta.