Millä hakusanoilla löytäisin lähinnä suomenkielistä kirjallisuutta ratsastusterapiasta?Tarvitsisin tietoa ratsastusterapiasta erityispedagogiikan esseetäni…

Kysytty

Millä hakusanoilla löytäisin lähinnä suomenkielistä kirjallisuutta ratsastusterapiasta?Tarvitsisin tietoa ratsastusterapiasta erityispedagogiikan esseetäni varten. USAlaisilla nettisivuilla olen jo vieraillut, mutta tarvitsen hieman tieteellisempää tietoa sekä tietoa ratsastusterapia -tutkimuksista. Lähtökohtana on kuntouttava näkökulma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen kokoelmista ratsastusterapiasta voit etsiä esim. yhdistämällä asiasanat: ratsastus ja vammaiset tai ratsastus ja terapia tai ratsastus ja kuntoutus. Näin löytyivät Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html Suomen ratsastajain liiton julkaisut: Hevonen vammaisen palveluksessa,1987 sekä Vammainen ratsastaja, 1987. Jos yhdistää asiasanaan ratsastus luokan 79.15 saa huomattavasti enemmän viitteitä, mutta ne eivät kaikki taida liittyä aiheeseesi.

Yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta löytyivät seuraavat viitteet:
- Wütig-Vihma, Christel: "Kokonaisvaltainen juttu": opettajien ja vanhempien käsityksiä ja kokemuksia ratsastusterapiasta kasvatuksen tukena. Pro gradu, Tampereen yliopisto, 1998.
- Halonen, Satu: Hevonen terapeuttina. Tampereen yliopisto, Psykologian pro gradu -tutkielma, 37 lehteä, 1992.
- Purjesalo, Katriina: Ratsastus hoito- ja kuntoutusmuotona. Tutkimuksia, Tampereen yliopisto, sosiaalipolitiikan laitos, sarja B:9. 1991, 118 s.
- Tanskanen, Helena: Ratsastusterapeutti kasvattajana. Erikoistyö, Tampereen yliopisto, 1997.
- Pulkkinen, Mari Pauliina: Ratsastusterapia ja MBD-lapsen motoriset taidot (mikrotallenne). Joensuun yliopisto, 1993, 138 s.
- Valtonen, Aija: Snotrin ensi askeleet terapiahevosena. Helsingin yliopisto, 1996, 84 s.
- Rummukainen, Tiina: Ratsastusterapia kuntoutusmuotona (mikrotallenne). Pro gradu -työ, Joensuun yliopisto, 1996.
- Viita, Tanja: Hevosen ja ratsastuksen merkitys vammaiselle lapselle. Tampereen yliopisto, erikoistyö, 1998, 28 s.
Em. luettelon opinnäytteitä voit tiedustella kaukolainaksi lähimmästä kirjastostasi.

Suomen ratsastajain liiton kotisivuilla on jotain tietoa erityisryhmien ratsastuksesta http://www.ratsastus.fi/ . Suomen kuntoutusliiton sivuilta löytyi luettelo ratsastuterapiaa käsittelevistä kirjoista http://www.kuntoutusliitto.fi/skl006.html . Netissä oli myös essee aiheesta: http://lukio.rautalampi.fi/mirkaj/erityis.htm . Nämä osoitteet löytyivät Google-hakuohjelmalla http://www.google.com/ asiasanoilla ratsastus terapia.

Lehtiartikkeleita löytyy Aleksi-tietokannasta. Muutamia esimerkkejä:
- Hietaniemi, Helena: Ratsastus kuntouttaa kehoa ja mieltä. Hyvä terveys, 2001:6-7.
- Purola, Terhi: Hevonen toimintaterapeutin työtoverina. Toimintaterapeutti, 2000:5.
- Arajärvi, Anne: Ratsastusterapia kuntoutuksen osana. Kuntoutus 2000:2.
- Parkkonen, Hyppe: Ratsastusterapiassa voi palata syliin. Mielenterveys 1998:1.