Otsikko
Mistä Koivulan kaupunginosan kadunnimet Turussa ovat saaneet alkunsa?

Kysytty

Mistä Koivulan kaupunginosan kadunnimet Turussa ovat saaneet alkunsa? Erityisesti askarruttaa Munstenpellonkatu, mun-sten = suu-kivi, onko jossain joku sen niminen henkilö. Samoin Murkionkatu on kiinnostava. Yleisesti kadunnimillä on jokin peruste tai pohja-ajatus, mutta mikä se on ollut Koivulan kaduille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kadunnimistä saa parhaiten tietoa Turun karttapalvelusta. Karttanäkymän vasemmasta ylänurkasta löytyvästä valikosta voi valita nimistön, jolloin kartalla näkyvät esimerkiksi tiedot kadunnimistä (huom. karttapalvelulla kestää jonkin aikaa ladata nimistötiedot). Tietoa kadunnimistä löytyy kuitenkin hieman vaihtelevassa määrin. Joistakin nimistä löytyy paljonkin etymologista tietoa, kun taas toisten kohdalla tiedot ovat melko suppeat. Karttapalvelun valikosta voi myös valita kaavoituksen alta löytyvät nimistöalueet, jotka näyttävät tietyn alueen nimistön taustalla olevat yleiset linjaukset. Näitä ei kuitenkaan löydy kaikista Turun alueista.

Munstenpellonkadusta karttapalvelussa on seuraava merkintä: "Munstenpelto on Muntion torpanpellon rinnakkaisnimi, joka esiintyy nuoremmissa asiakirjoissa. Pellonnimi on vanhaa Koivulan/Kakkaraisten nimistöä." Murkionkadusta taas löytyy seuraava merkintä: "Murkio on Koivulan/Kakkaraisten vanha pellon ja niityn nimi." Näiden esimerkkien perusteella katuja on siis nimetty muun muassa alueella sijainneiden torppien ja peltojen mukaan.

Karttapalvelusta löytyy Koivulan kohdalta kaksi erillistä nimistöaluetta. Kataraistentien länsipuolelle jäävän alueen nimistöalueen kohdalle on merkitty nimistön aihepiireiksi paikallishistoria ja kuorolaulu. Kataraistentien itäpuolelle jäävän alueen kohdalla aihepiirinä taas on yksinkertaisesti "paikallisia nimiä".

Lähteet

Turun karttapalvelu. https://opaskartta.turku.fi/ims/ (luettu 26.3.2024)