Mikä rakennus sijaitsi Turun Vartionvuorenmäellä tähtitornin vieressä

Kysytty

Hei,

Liitteenä olevassa kuvassa näkyy jokin rakennus Turun Vartiovuorenmäellä Tähtitornin vieressä. Mikä rakennus se mahtaa olla? Kuva on tietääkseni otettu vuonna 1891 Turun Tuomiokirkkotorin suunnasta. Esimerkiksi Turun Kaupungin nettisivut eivät kerro tästä rakennuksesta, mutta mainitsevat kyllä kesäravintola Tutiksen, joka taisi olla Tähtitornin toisella puolella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen rakennus on melko varmasti P. J. Gylichin suunnittelema palotorni, joka rakennettiin observatorion viereen 1830-luvulla. Turun palon jälkeen kaupunkiin rakennettiin kaksi palotornia, joista oli tarkoitus tarkkailla kaupungin paloturvallisuutta. Vartiovuoren palotorni oli yksi näistä, kun taas toinen sijaitsi Puolalanmäellä. Vartiovuoren palotorni purettiin vuonna 1902, ja seuraavana vuonna sen paikalle valmistui Turun ensimmäinen vesisäiliö ja huoltorakennus, joka tunnetaan nykyisin myös "delfiinipaviljonkina".

Lähteet

Kalpa, Harri: Muuttuva kaupunki: Turku Eilen ja tänään, II. Turun Sanomat, Turku 1980.

"Muuttuva kaupunki: Vartiovuorelta näkyy tähtiin." Turun Sanomat, 9.8.2015. https://www.ts.fi/uutiset/803510 (luettu 23.6.2022)

"Vartiovuorenpuisto, Turun Akatemian observatorio ja Luostarinmäen käsityöläiskorttelit." Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt: RKY. 22.12.2009. Museovirasto. http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=549 (luettu 23.6.2022)