Turussa on kauppakeskus nimeltä Hansakortteli. Onko nimellä mitään tekemistä historiasta tutun hansakauppiaiden ja hansaliiton kanssa?

Kysytty

Hei ! Turussa on kauppakeskus nimeltä Hansakortteli. Onko nimellä mitään tekemistä historiasta tutun
hansakauppiaiden ja hansaliiton kanssa?

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1988 valmistunut kauppakeskus Hansakortteli on todella saanut historiallisen, kauppiasmahtia kuvastavan nimensä hansakaupasta. Turku ei tosin koskaan ollut varsinainen hansakaupunki, vaan yksi Hansaliitolle tärkeistä kauppapaikoista. Engelin asemakaavassa Hansakortteli oli nimetty Hermeliniksi, ja ennen kauppakeskusta se tunnettiin myös ”kymppikorttelina”.

Lähteet:

Soiri-Snellman, H. Lasitalo – turkulaista rakennussuojelua. Teoksessa ABOA 1986. Vuosikirja – 50. Turku: Turun maakuntamuseo. s. 25.

Tieteen termipankki. Viitattu 2.8.2022. https://tieteentermipankki.fi/wiki/Historia:Hansa

3 ääntä

Kommentit

Hermelin on suomeksi kärppä. Oliko siis Turussakin (kuten Tukholmassa ja Helsingin keskustassa) annettu kortteleille eläinten nimiä? Helsingin Forum-kauppakeskuksen esittelyssä väitettiin, että kortteleita nimettiin eläinten mukaan, eläimen kuvan kera, koska asukkaat eivät osanneet lukea kirjoitettuja nimikilpiä. "Forumin kortteli" oli siis Kukon kortteli, kukon kuvien kera.